2017 Travel Tip 3 Denali National Park & Preserve, 100 year National Park / 100 jaar Nationaal Park Reistip 2017 Tip 3

Denali National Park wordt 100 deze maand. 

Een reden voor een bezoek als je al een reden nodig hebt.

-

Denali National Park turns 100 this month. 

A reason for a visit if you already need a reason.





Alaska, de 49ste Staat van Amerika & The Last Frontier, heeft een bijzonder bezit: Denali National Park.
Het park is bijna twee keer zou oud als de staat waar in het ligt en viert zijn 100st verjaardag op 26 februari 2017. Er vinden dit jaar daarom tal van feestelijkheden plaats.



4 Januari 2017 schreef ik over het feit dat Alaska zijn 58ste verjaardag vierde. Dit schreef ik omdat het park bijna net zo oud is als ikzelf en omdat het een van mijn mooiste ervaringen is.
Meer hierover kun je lezen op mijn Blog.

Denali National Park and Preserve
Op 26 februari 1917 werd een Natuurpark opgericht met de naam Mount McKinley National Park, en had een omvang van 0.8 miljoen hectare.
De naam Mount McKinley kwam van de hoogste berg (6.168km) in Amerika en deze was genoemd naar de 25ste President van Amerika.

In 1980 werd de omvang verdrievoudigd en werd het park omgedoopt tot Denali National Park & Preserve en zo ook de hoogste berg.
De naam Denali komt uit het Athabascaans en betekent “De Grote”.
De Athabasca-indianen zijn de oorspronkelijke bewoners van de binnenlanden van Alaska.
Mocht je meer willen weten over deze indianen groep klik dan hier.
Tegenwoordig heeft het park een omvang van 6.2 miljoen hectare en is het veruit het populairste park in Alaska.


Omdat de berg zo hoog is, ligt zijn top vaak verborgen in een dik pak wolken want de berg bepaald zijn eigen weer. Dus het kan voorkomen dat je de top niet zult zien.
Het park bezoeken is een ware belevenis omdat het gebied verlaten en het herbergt zeer veel diersoorten zoals, grizzlyberen, zwarte beren, kariboe, elanden, schapen, vossen, wolven, coyote en veel vogelsoorten.

Ook is het een absoluut backpackers eldorado. Dus. Kijk niet gek op als je iemand ziet lopen of fietsen met een geweer op zijn rug.

Je kunt ervoor kiezen om buiten het park te slapen of in het park.
Informatie over accommodaties zowel in als buiten het park vind je het beste via deze link.  
De National Park Service beheert geen van de accommodaties. 
Denali National Park heeft een aantal lodges die in het park liggen en zijn allemaal particulier
eigendom. Overnachten in het park behoort niet tot de voordeligste maar is een fantastische ervaring dus als je het je permitteren kunt, kan ik het zeer aanbevelen. 
Dit zijn:
  1. The Kantishna Roadhouse  
  2. Camp Denali/Denali North Face Lodge
  3. Denali Backcountry Lodge  
  4. Skyline Lodge
Kantishna Roadhouse
Wat betreft de accommodatie kan ik alleen spreken over de Kantishna Roadhouse omdat ik daar 2 keer heb overnacht tijdens mijn bezoeken in 2000 en 2004 aan Alaska. Ik heb hier genoten. De blokhutten zijn gezellig en voorzien van een eigen badkamer. Toen wij hier verbleven, in bovengenoemde jaartallen, hadden de blokhutten geen sloten op de deuren om de simpele reden dat “beren niet stelen”. Of dit nu nog zo is kan ik je helaas niet vertellen maar laat dit geen reden zijn om hier niet heen te gaan. De ervaring om hier ’s avonds nou ja middernacht op de veranda van je blokhut of restaurant te zitten met een drankje in je hand en je zonnebril op je neus is er een om nooit te vergeten.

De totale lengte van de “Denali Park Road" is 148km waarvan je de eerste 24 km met eigen auto mag rijden.  
Om verder de te komen kun je tour bussen of shuttlebussen nemen. Reserveren is aan te raden anders kan het zijn dat je geen plek krijgt. Entree prijzen voor het park zitten niet in de bus tours inbegrepen.
De tour bussen zijn verzorgde dagtrips waarvan er 3 verschillende zijn en worden begeleidt door biologen die het een en ander van de omgeving en de dieren vertellen.
De shuttle bussen stoppen op dezelfde plekken maar niet elke bus gaat naar dezelfde plek dus je zal dit van te voren goed moeten uitzoeken welke bus je waar brengt.
Meer informatie en de kosten over het bus systeem vind je hier.


De blauwe pijltjes zijn de haltes van de tourbussen.

De rode pijltjes zijn de haltes van de shuttlebussen.

Het rode ovaaltje is de plek tot waar je met eigen auto mag komen.
 





Nog kort iets over het weer in Alaska, de zomers staan bekend om het feit dat ze koel (tussen de 10-15 gr) en nat zijn met uitschieters tot 27 gr. Deze uitschieters komen niet heel vaak voor zeggen ze zelf maar ik ben er 2x geweest in juni en 2x dik in de 20 gr.

Mocht je voor late zomers kiezen of begin herfst dan beginnen de toendra’s te kleuren en vanaf midden september begint de winter alweer in te zetten.
Entreeprijs is $ 10 per persoon en is voor 7 dagen geldig. Jeugd tot en met 15 jaar is gratis.

Er is in Denali veel te doen zoals wandelen met of zonder Ranger (ik adviseer met omdat je dan ook wat leert en je tevens beschermd bent tegen wilde dieren), fietsen, op zoek naar wilde dieren, fotograferen maar ook bijvoorbeeld kennis maken met de sledehonden van het park. Denali is het enige park met een kennel. Ze helpen mee met het beschermen van de natuur en de dieren maar ze vertellen ook het verhaal van de oorspronkelijke bewoners van Alaska en het ontdekken van het uiterste noorden. De demonstraties zijn een uitermate interessante ervaring.
En als laatste wil ik nog de mogelijkheid tot rondvluchten noemen, dit heb ik zelf niet gedaan en kan me ook niet voorstellen dat het goedkoop is. Maar dat het een ervaring is geloof ik zonder meer.

Ik hoop dat dit Blog je enthousiast heeft gemaakt over een trip naar Alaska. Het is een ervaring om nooit maar dan ook nooit te vergeten. Je kunt beslissen voor alleen een trip naar Alaska, een cruise vanuit bv Vancouver of Seattle maar ook in combinatie met buurland Canada.

In 2000 heb ik alleen voor Alaska gekozen, mijn toenmalige trip vind je op mijn website via deze link.
In 2004 de stoute schoenen aangetrokken en het in combinatie gedaan met de Canadese Staten Yukon & de Northern Territories, deze trip kun je op mijn website terugvinden via deze link.
Beide reizen zitten vol mooie plekken om te ontdekken. Zoals bv in 2000 Katmai National Park & Preserve waar de grootste bruine beren leven en in 2004 de Dempster Highway, een 750 km niet geasfalteerde weg die je, 
met de auto, brengt tot het hoogst bereikbare plaatsje boven de poolcirkel.

Veel plezier met het ontdekken van dit mooie stukje Amerika.

Met vriendelijke reisgroet,
Hedy Talens
Reizenenmeer Blog / Reizenenmeer.com

Reacties

Meest Populaire Posts

2017 Travel tip 9 - Teutoburgerwald & Surrounding / Teutoburgerwoud & Omgeving - Reistip 2017 Tip 9

Een Top Weg: Grande Strada delle Dolomiti - Dwars door Zuid-Tirol en de Dolomieten.

Gardameer, Italië - Een aantal bezienswaardigheden